Modellervoks - hjemmelavet og økologisk

 

   
6 dl hvedemel
 2 dl salt

2 spsk citronsyre

2 spsk madolie

5 dl kogende vand

 

1. Bland alle tørre ingredienser

2. Bland olie + kogende vand og derefter kan frugtfarven blandes i efter behov

(frugtfarven smitter af - husk handsker)

God fornøjelse

 

TOG-LEG
Dørene åbnes, dørene lukkes. Fløjten lyder “tuuut” “tuuut”.

Vi skal kør´ med toget langt langt bort.

Vi rejser til en ny – lille by.

Hvad skal vi i byen spør´ vi _________

Hvad skal vi i byen spør´ vi _________

Vi skal (fx) hoppe hoppe hoppe hoppe hoppe i hele byen.

Grovmotoriske bevægelser: løbe, kravle, trampe, hinke, rulle osv.

 

Fantasileg
(flyv ud i junglen og oplev alle dyrene, bevæg jer på mange måder når i skal rundt fx kravle, krybe, cykle, løbe osv. Når i møder et dyr så spørg børnene hvad det er for et dyr og bevæg jer som dette) kan også leges som bondegård, eventyr, osv.

 

Rim og ramser:
– Vippe, vippe, vippe (sidde på numser og vippe)
nikke, nikke, nikke (sidde på numsen og nikke)
Vinke her, vinke der (vinke til den ene side, vinke til den anden side)
Hoved, skulder, mave, tæer (tag hænderne på områderne i siger)

Svømme, svømme, svømme (læg på maven og svøm)
plaske, plaske, plaske (plask med arme og ben)
vinke her, vinke der (vink til begge sider)
hoved, skulder, numse, tæer (tag hænderne på områderne i siger)

Høj som et hus:
Høj som et hus (Helt op på tæerne på strakte arme)
lille som en mus (Vær så små som i kan)
bred som en vej (spred arme og ben og gør jer brede)
flad som en streg (læg jer på maven)

 

Troldhøjs rejse til Afrika:

Start med at cykle til Aalborg (vi ligger på gulvet og cykler)
Tag toget fra Aalborg til København (alle på en lang “tog-række”)
Flyv fra Kbh til Afrika (alle leger flyver)
Vi ankommer til junglen og lister rundt og er stille, for ikke at skræmme dyrene væk (alle lister og hænderne op foran øjnene som kikkert)
Vi leger nu forskellige dyr:
elefant
fugle
edderkop
aber
løver
slanger
osv.

Slut med at flyve, tage toget og cykle hjem

I skal bruge:
Meget plads til at bevæge sig på.
Her kan deltage mange børn på en gang og både store og små kan være med

 

Massage

Den ene sidder på en stol, den anden står bagved. (Alternativt en sidder ned og den anden sidder ved siden af). Den som sidder på stolen, skal have massage af den anden. I bestemmer hvilke bevægelser/tegn,som understreger historien, mens I fortæller.

historie: Det blæser temmelig meget udenfor Umulius’ hus
hænderne: Lav blæsevejr på ryg

historie: Skyerne flyver henover himlen, og vinduerne klaprer
hænderne:Klap på ryg

historie: grene trommer på vinduerne
hænderne:fingrene trommer på ryg

historie: Skyerne har samlet sig, og det begynder at sne
hænderne:lette snefnug på ryg og arme

historie: Hele natten sner det, og næste morgen ligger sneen op
hænderne:glid med begge hænder nedefra

historie: Til skorstenen af huset
hænderne:og op af ryg

historie: Godt jeg har min tykke varme pels, tænker Umulius
hænderne: Æltebevægelser på ryg

 

Kan du gætte hvem jeg er?                                

                                                                                 

Stå op i rundkreds og gå på stedet mens sangen synges så rytmen trampes og der kommer mere gang i kroppen…

Ka´ du gætte, hvem jeg er?
Ka´ du gætte, hvem jeg er?
For jeg er nu en hoppebold,            
Hip, hop, hoppebold.
Ka´ du gætte, hvem jeg er?

Ka´ du gætte, hvem jeg er?

Ka´ du gætte, hvem jeg er?

For jeg har fået vinger på,

ving, vang, vinger på.

Ka´ du gætte, hvem jeg er?

 

Ka´ du gætte, hvem jeg er?

Ka´ du gætte, hvem jeg er?

For jeg er nu en trampefyr,

trip, trap, trampefyr.

Ka´ du gætte, hvem jeg er?

 

Ka´ du gætte, hvem jeg er?

Ka´ du gætte, hvem jeg er?

For jeg er nu en snurretop,

snip, snup, snurretop.

Ka´ du gætte, hvem jeg er?
Ka´ du gætte, hvem jeg er?

Ka´ du gætte, hvem jeg er?

For jeg er nu en klappeged,

klip, klap, klappeged.

Ka´ du gætte, hvem jeg er?

Ka´ du gætte, hvem jeg er?

Ka´ du gætte, hvem jeg er?

For jeg er nu en sprællemand,

spril, spræl, sprællemand.

Ka´ du gætte, hvem jeg er?

(Find selv på mere… input fra børn som voksne!)